Charlotte Puijk-Joolen en Ananda Puijk werken in ‘t Magisch Theatertje intensief samen, ondersteunen elkaar bij het ontwikkelen, maken en spelen van de voorstellingen.
Charlotte Puijk-Joolen
Charlotte Puijk-joolen studeerde aan de Kunstacademie Artibus in Utrecht waar zij vooral geïnspireerd raakte door haar theaterdocente Lisette van Meeteren, een coryfee in het Nederlands theaterlandschap van de 70-er jaren. Charlotte studeerde ook onder haar leiding af en werkte ook regelmatig op haar atelier en geleidelijk groeide een hechte vriendschap. Charlotte beschouwde Lisette later als haar ‘theatermoeder’
Ook volgde Charlotte een opleiding scenografie aan de Jan van Eyck academie in Maastricht onder leiding van de beroemde kunstenaar Nicolaas Wijnberg, indertijd ook de belangrijkste scenograaf in Nederland. Alras bleek dat ze zich niet thuisvoelde bij het grote repertoir theater en toen zij op een workshop a/d Theaterschool in Maastricht de poppenspeler Henk Boerwinkel van het wereldberoemde ‘ Theater Triangel’ ontmoette werd voor haar duidelijk dat ook zij deze richting uit wilde gaan. Daarna werkte Charlotte nog met- en voor verschillende Nederlandse theatergroepen en televisie, maar specialiseerde zich vooral in het poppenspel toen zij later met Henk Boerwinkel ging werken. Zij werkte tien jaar met hem en reisde met hem over de wereld en hij werd ‘ haar meester ‘ in het poppenspel.
In 1996 richtte zij samen met haar man het Magisch Theatertje op in Maastricht en ontwikkelde daar ook haar eigen voorstellingen en haar eerste voorstelling voor volwassenen “ Panta Rhei II “ werd internationaal een groot succes. Door haar werk met Henk Boerwinkel bouwde zij een groot netwerk op en was welkom op vele internationale podia. Haar internationale première met ‘ Panta Rhei II’ was een groot succes op het ‘ Festival Mondial des Théâtres des Marionnettes’ in Charleville-Mézières in Frankrijk, het grootste festival ter wereld in haar discipline. Ook in Moskou/Rusland werd ‘ Panta Rhei II’ gevraagd in het beroemde Obraztov theater, waar de voorstelling over heel Rusland werd uitgezonden op de nationale televisie.
Charlotte heeft een beeldende achtergrond en dat weerspiegelt zich in haar werkwijze. Ze werkt niet vanuit een concept, maar vanuit haar inspiratie. In het hele proces van creëren onderzoekt ze als het ware de oorsprong ervan. Charlotte is vooral geboeid door metafysische thema’s hetgeen duidelijk doorstraalt in haar werk. In 2000 maakt ze samen met een aantal Tibetaanse Lama’s een lange reis door Tibet. De invloed van het Tibetaans Boeddhisme is duidelijk voelbaar in haar werk. In haar voorstellingen worden, in een harmonische sfeer van beelden, beweging, kleur en geluiden, de toeschouwers op magistrale en spirituele wijze meegenomen in haar wereld. Doordat zij dit op spirituele en archetypische wijze doet worden haar voorstellingen over de hele wereld begrepen en gewaardeerd. Toen Charlotte in 2017 op het grote internationale festival in Charleville-Mézières in Frankrijk haar voorstelling Exuvia speelde kreeg zij de ‘ Medaillon d’ Honneur ‘ door de Nederlandse NVP/UNIMA uitgereikt voor haar verdiensten en bijdrage aan de ontwikkeling van het Nederlandse Poppenspel.
In 2005 besloten Charlotte en haar jongste dochter Ananda tot samenwerking hetgeen een fraaie symbiose tussen het beeldende figurentheater van Charlotte en het bewegingstheater, waarin Ananda getraind is, betekende. Sindsdien verblijven beiden vele uren met elkaar in het atelier en ook in de cabine van de bus op weg naar de vele landen en festivals. Het is een gedroomde samenwerking gebleken met wederzijdse inspiratie en steun.
Ananda Puijk
Ananda Puijk studeerde in 2003 af aan De Kleine Academie in Brussel; een bewegingstheateropleiding gebaseerd op de ideeën van Jaques Lecoq in Parijs.
Als dochter van ‘t Magisch Theatertje uit Maastricht heeft Ananda al sinds haar jeugd een fascinatie voor het theater. Toen zij in 2005 samen ging werken met Charlotte Puijk-Joolen groeide deze fascinatie en de wil om haar eigen discipline (die van het bewegingstheater) te gaan combineren met het beeldende theater (de discipline van ‘t Magisch theatertje). Zo ontstond er een zoektocht naar haar eigen theatertaal, waarin zij een poging doet een versmelting van deze twee disciplines tot stand te brengen. Geleidelijk aan werd de samenwerking tussen Ananda en Charlotte zo intensief dat zij besloten beiden onder de naam ‘t Magisch Theatertje door te gaan en elkaars creatieve processen te ondersteunen.
Naast de combinatie van deze twee verschillende theaterstijlen laat Ananda de muziek voor haar voorstellingen ook speciaal componeren. De voorstellingen die zij maakt zijn woordeloos en daarom, vindt zij dat de muziek een zeer wezenlijk onderdeel van de voorstellingen uitmaakt. De muziek wordt in zeer nauwe samenwerking met het ontstaan van het beeld gecomponeerd. Soms inspireert de bewegingsimprovisatie de componist en dan weer is het de muziek die de improvisatie op de vloer leidt.
In haar werk is Ananda Puijk geboeid door onze “kleine emoties” die zich achter het oppervlak begeven. In onze prestatiegerichte maatschappij hebben we vaak het gevoel dat we onze zwakheden en onzekerheden niet teveel mogen tonen. Daardoor vergeten we wel eens dat sommige emoties heel erg normaal en “menselijk” zijn.
Door deze verschillende universele emoties uit te lichten in haar voorstellingen hoopt Ananda dat we zo nu en dan iets beter in staat kunnen zijn om elkaar met andere ogen te bekijken. Hopelijk kunnen we zo iets vaker zien dat achter al die dagelijkse bezigheden en verschillende culturen mensen schuil gaan die in het groot of klein heel vergelijkbare dingen meemaken.
Ananda kiest hiervoor een theatervorm met alleen beeld en geluid, omdat woorden voor haar niet toereikend genoeg zijn om dit alles te vertellen. Via het beeld en geluid probeert zij haar publiek aan te zetten tot het maken van hun eigen associaties; hun eigen verhaal.
Roel Puijk
Oorspronkelijk beeldend kunstenaar en kunstdocent nam in ’94 het initiatief tot de bouw en oprichting van ‘t Magisch Theatertje en is sinds de opening in ’96 de zakelijk leider.
Naast het zakelijke is hij ook de ‘road-manager’ op de vele internationale reizen van het gezelschap die hij ook vaak organiseert.